Wednesday 12 October 2011

JOM BUAT AISKRIM SENDIRI...AISKRIM HOMEMADE


 Assalamualaikum uollss....korang apa khabar?cht?waktu aku tengah tulis ni aku baru nak start demam...sbb aku selsema...gatal hidung ni hah...huhu...ok...korang dah baca tajuk post aku kali kan...

sape kat cni suka makan aiskrim???mesti sume suka kan...tipu lah kalau cakap xde sapa yang suka makan aiskrim....korg kalau nak bli aiskrim korg suka bli kt mana?tesco?giant?mydin?jusco?carrefour?tak kisah la kat mana korg bli pun...korang kalau tau cara buat aiskrim sendiri korang beli barang dia n buat ke or korang tetap akan beli???klu aku aku akn beli bahan2 dia then buat sendiri....klu beli mahal kot aiskrim satu bekas 2...paling murah pun 5 ringgit lebih...itu bru bli sekali..
kalau buat,bila2 masa je kita nak makan boleh...xkisah bape bnyk pun...jimat pun jimat...ok lah aku xnak cakap banyak...aku nak bagi korang resipi aiskrim ni...

AISKRIM VANILA HOMEMADE

aiskrim aku yang dah siap:)
bahan2nya:
2 cawan coffeemate
2 cawan susu segar
2 sb holick*x letak pun xpe...(aku letak)
susu pekat *ikut kemanisan yang kita nak

cara-cara:
campur sume bahan.blend sume sekali...
tuang dalam bekas.simpan dalam freezer selama 3 jam...
setelah separuh beku,keluarkan...blend sekali lagi...
then siap blik dalam freezer sampai beku...siap...senang kan...

p/s:klu nk lagi smooth ulang langkah no 2...



senang kan...so lepas ni xyah la pg beli aiskrim lagi...kita blh buat sendiri...bahan2 pun senang nk dpt...blh buat bila2 masa...dan dimana2 jua...so selamat mencuba....









2 comments: